O PRÁZDNINÁCH AUTEM NA HORY? AUTOKLUB ČR RADÍ3.2.2020

Na pátek 31. ledna 2020 připadají letos pololetní a od pondělí 3. února začínají v prvních okresech jarní prázdniny. Spousta rodičů s dětmi vyrazí v tomto období na hory, a pokud pojedou autem, vyplatí se připomenout několik základních informací a zásad. Autoklub ČR přináší důležité rady i před cestováním za sněhem do zahraničí.

Pokud jedeme v zimním období na dalekou cestu a navíc do hor, tak bychom určitě měli věnovat zvýšenou pozornost technickému stavu vozidla a mít správnou doplňkovou výbavu,“ podotýká v úvodu Libor Budina, manažer Road Safety Autoklubu ČR. Není od věci svěřit vozidlo do servisu, aby se včas odhalila případná porucha nebo závada. Zaměří se například na kontrolu geometrie, tlumiče, kapacitu akumulátoru, brzdy a přitom vám mohou doplnit i správné kapaliny. Dále se řidič může poradit s použitím správné viskozity motorového oleje. Do tuhých mrazů se určitě hodí řidší olej, který za studena lépe promazává. Základem je mít v chladiči nemrznoucí směs, která by měla být alespoň do – 30 °C. U směsi do ostřikovačů je je zapotřebí před odjezdem se nejprve zbavit letní směsi a pak dolít kompletně zimní směs. „Při cestě do Německa upozorňuji na povinnost mít ve výbavě zásobu nemrznoucí směsi do ostřikovačů,“ dodává Libor Budina. Ve vozidle by neměly chybět smetáček a lopatka na sníh, škrabka na led, rozmrazovač zámků, případně silikonový olej na těsnění dveří a zavazadelníku, teplá deka, termoska s čajem, léky, dostatek paliva v nádrži.

V České republice od 1. listopadu platí povinnost používat zimní pneumatiky s označením M + S, pokud se na silnici nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze tento stav předpokládat. Výška vzorku pneumatiky by měla mít min. 4 mm na všech 4 kolech. Stejné parametry platí i v jiných státech Evropy s tím, že někde jsou zimní pneumatiky povinné striktně bez ohledu na počasí. Někde jsou zase doporučené a časové rozmezí se může pohybovat od poloviny října až do poloviny dubna. Minimální povinná výška vzorku se pak pohybuje mezi 3-4 mm. „Například v Estonsku, Finsku, Litvě, Lotyšsku a Švédsku jsou zimní pneumatiky povinné. V Itálii, Chorvatsku a Švýcarsku jsou povinné na vyznačených úsecích. V Německu, Rakousku, Slovensku, Rumunsku a Slovinsku jsou povinné na sněhu a ledu. Ve Francii, kam mnoho motoristů bude v tomto období vyrážet, jsou zimní pneumatiky doporučené,“ vyjmenovává Libor Budina. Co se týče označení M+S, tak v Německu platí povinnost doplňujícího symbolu sněhové vločky v hoře pro pneumatiky vyrobené od 1. 1. 2018. Pneumatiky vyrobené do 31. prosince 2017 mají výjimku až do července 2020. Sněhová vločka v hoře na pneumatice znamená, že plášť prochází speciálními testy zaměřené na zimní vlastnosti.

Dále by motorista měl při výjezdu na hory do Česka i do zahraničí přibalit sněhové řetězy. V některých státech jsou striktně povinné při souvislé vrstvě sněhu nebo na základě umístěné značky přikazující její použití. S tím se lze zcela běžně setkat v Rakousku, Švýcarsku nebo Itálii. Do takového úseku, je-li právě souvislá vrstva sněhu, musí být sněhové řetězy nasazeny. Pokud řidič řetězy nepoužije a tím například omezí provoz, hrozí mu vysoká pokuta.

Při zahraniční dovolené není od věci si přibalit reflexní vesty pro každého člena osádky vozidla. Například ve Francii je tato povinnosti striktní. V některých zemích je zapotřebí mít reflexní vesty pro každého, který vystupuje při mimořádné události z vozidla. Jedná se o Bulharsko, Itálii, Rumunsko, Slovensko a Slovinsko. V Rakousku je to ve formě doporučení.

Při přepravě nákladu by řidiči měli dodržovat základní pravidla pro jeho správné uchycení. I v České republice musí být každý náklad správně zajištěn, ale samozřejmě každý stát k tomu přistupuje jinak z hlediska sankcí. „Pokud jsou například ve vozidle lyže volně, nebo na střeše přichyceny pouze gumovými rychloupínáky, tak může mít řidič v zahraničí problémy. Především v Rakousku, se na tuto problematiku hodně soustředí. Přímo ve vozidle je vhodné lyže přivázat popruhy do určených ok nebo je umístit do střešního boxu. Pokud jsou ve střešním boxu mezi stěnami a lyžemi větší mezery, tak by správně i tyto lyže měly být přichyceny popruhy, aby v případě krizového brzdění nedošlo k proražení boxu a ohrožení dalších účastníků silničního provozu,“ upozorňuje Libor Budina.

V horských zahraničních oblastech se kromě běžných dálničních poplatků platí také u některých dálničních tunelů, mostů a horských silnic. Většina úseků horských silnic je sjízdná pouze v letních měsících. Doba zimní uzavírky je vyznačena v silničních mapách a je bezpodmínečně nutné je respektovat. Dále je na některých horských silnicích zakázán provoz s karavany. V Rakousku jsou zavedeny emisní zóny, nicméně povinnost vylepit emisní plaketu na čelní sklo je zatím povinné jen pro lehká a těžká nákladní vozidla, na rozdíl od Německa, kde tato povinnost je i pro osobní vozidla. V Rakousku, ale řidič může narazit na tzv. IG-L zóny, což jsou zóny se sníženou rychlostí kvůli omezení emisí a překročení rychlosti může být postihováno vysokou finanční pokutou.

Autoklub České republiky na svých stránkách připravil pro řidiče sekci Vozidlem do zahraničí. Motoristé tady najdou všeobecné informace, výběr z dopravních předpisů a dalších pravidel ve vybraných státech.

Videospot k zimním cestám na hory: