Slepí vrazi25.11.2018

Měření znovu potvrdila špatný zrak řidičů. Pomůže úprava zákona?

Alarmující: zhruba 71 % řidičů na našich vozovkách je „jakoby“ pod vlivem alkoholu anebo drog. Odvážné tvrzení? Nikoliv. Řidiči se špatným zrakem jsou totiž stejně nebezpeční jako ti opilí. A čerstvé výsledky měření zraku řidičů ukazují, že jen 28 % osob, které usednou za volant, má oči v pořádku anebo nosí správnou korekci zraku. Na tento závažný problém upozorňuje projekt Slepí vrazi. Kromě osvěty cílí i na hmatatelnou prevenci v podobě konkrétní legislativní změny.

Řídí a špatně vidí

Četná měření zraku řidičů navázala v roce 2018 na osvětové aktivity Autoklubu ČR předchozího roku. V letošním roce kampaň probíhala za podpory Mezinárodní automobilové federace FIA z grantového programu Road Safety. V souhrnu od května 2017 do října 2018 proběhla v 42 lokalitách v Česku i na Slovensku. Svůj zrak si v rámci akce proměřilo 4 298 lidí. Ukázalo se, že na oční kontrole nebylo v průběhu uplynulého roku 68 % řidičů, z nichž 53 % se domnívá, že vidí dobře. Screening však zjistil, že 71 % z testovaných osob korekci zraku potřebuje, 46 % se tím bohužel nijak nezabývá anebo má korekci nesprávnou. Z měření vyplývá, že pouze 28 % řidičů má skutečně dobrý zrak anebo správné brýle či kontaktní čočky.

Naléhavost problému je nasnadě. Víme, že v roce 2017 došlo k 103 821 dopravním nehodám. Z toho téměř 5 000 s přispěním alkoholu či drog. A víme i to, že řidičů, kteří špatně vidí, je mnohem více než těch pod vlivem návykových látek. Nebezpeční jsou zhruba stejně, ale jejich havárie nikdo neeviduje,“ říká Jan Šťovíček, prezident Autoklubu České republiky, jednoho z odborných partnerů projektu, a doplňuje: “Je namístě se ptát. Kolik nehod asi zavinili řidiči proto, že mají vadu zraku a sami to neřeší? A co se s tím dá dělat?“

Problém lze řešit novelou zákona

Nemalé ohrožení bezpečnosti silničního provozu znepokojuje i zákonodárce, proto se nyní počítá se zavedením povinné kontroly zraku při výměně řidičského průkazu. „Jsem rád, že jsme se s ministrem dopravy Danem Ťokem shodli na prospěšnosti tohoto návrhu. Pro zrychlení legislativního procesu a větší šanci na schválení jsme se proto dohodli, že opatření včleníme do novely zákona o pozemních komunikacích, kterou předkládá vláda,“ okomentoval situaci poslanec a předkladatel novely Jan Birke. „Musím zdůraznit, že nechceme zatěžovat ani lékaře, ani pacienty zbytečnou byrokracií, ale jde o prevenci dopravních nehod pro nás všechny, řidiče i neřidiče. Už jen při špatně naměřené půl dioptrie zaregistruje oko řidiče chodce místo z 200 metrů až ze 100, což znatelně snižuje možnost adekvátní reakce. O vážnosti této problematiky svědčí i fakt, že podobná iniciativa aktuálně vzešla od očních lékařů a optometristů ve Velké Británii, kteří díky alarmujícím výsledkům volají po téměř totožném opatření – tedy povinné kontrole zraku po 10 letech,“ dodal Birke.

Nejrůznější oční vady, které již zdaleka nejsou jen záležitostí seniorů, řidiče výrazně omezují při správném a rychlém vyhodnocení nejrůznějších krizových situací, 80 procent všech informací při řízení získáváme právě prostřednictvím zraku. Míra bezpečnosti a přítomnost nejrůznější bezpečnostních prvků je samozřejmě jedním z hlavních faktorů při výběru vozidla, bohužel při špatném zraku řidiče jsou prvky jako ABS, ESP, kontrola mrtvého úhlu, systémy sledování jízdního pruhu a podobně, naprosto zbytečné. Více na http://www.slepivrazi.cz